Modelspoor

Mijn Modelspoor, Overzicht

Na 25 jaar treinenstilte was ik weer begonnen met deze hobby op te pakken. Nu ik sinds 1 juni 2002 met pensioen ben, heb ik hier weer tijd voor.

 

Baan 1 (2002 - 2013)seinpaal

Zo ben ik begonnen in 2002. Baan 1 was een zolder vol treinen met een stad, een dorp, rangeerterrein, enz


   
(klik op foto)


Baan 2 (2013 - 2017)

Na het slopen van de schoorsteen van de open haard moest baan 1 wel afgebroken worden.
Deze tweede baan was onder het schuine dak van de zolder, achter de deurtjes en bestond uit een Duits stadje.
Als extra was aan de zolderbalk en langs de buitenmuur een stukje Zweden gebouwd.

overzicht
(klik op foto)


Baan 3 (2017 - 2022)

Deze derde baan was eerst alleen onder het schuine dak van de zolder, achter de deurtjes, op de plek van het Duitse stadje. Op deze plek is nu Torneträsk nagebouwd (zie foto hieronder).
Een nieuw stuk tafel langs de buitenmuur (geplaatst in 2019) bevat de ertsberg van Kiruna met laadstation.

tornetrask

kirtuna
(klik op foto)


Baan 4 (2022 - heden)

Baan nummer 4 is een combinatie van Zweden en Duitsland. Het erts laadstation langs de buitenmuur blijft gehandhaafd.
Het gedeelte onder het schuine dak wordt nu Duitsland met de Deutsche Bundesbahn, zoals het bestond met de eerste baan. Het rechter gedeelte is nu omgedoopt tot een heuvelachtig gebied in het Zwarte wound. Het linker gedeelte wordt een stad met station. Alle gebouwen zijn ook gebruikt voor de eerste baan.

De zelfgemaakte gebouwen van Torneträsk staan nu op een apart plankje met Zweedse trein, seinen, verlichting, enz. Ook de eerder gemaakte fietsenzaak met motoren blijft op een apart plankje bestaan.

modelspoor
(klik op foto)

modelspoor
(klik op foto)