Modelspoor baan 3

(2017-heden)

 

Het begin is er.

Baan 3 gaat nu bestaan uit het transformatorgebouw, tevens station in Torneträsk, met bijbehorende spoorbanen en bijgebouwen. Langs de buitenmuur is een extra tafel om de ertsberg van Kiruna met laadstation te bouwen.

Er zijn drie sporen langs het transformatorgebouw (passeerspoor voor de ertstreinen).

Dit gebouw is nu wel op schaal. Bouwtekeningen en zelfs de electrische schema's staan op internet.

Zie ook de beschrijving van de transformatorgebouwen Torneträsk, Abisko Östra, Vassijaure en het filmpje van baan 2.

panorama

Linker deel is Kiruna in aanbouw, met erts laadstation (aug 2019)

De keerlus is uit het zicht

ipad

De besturing gaat digitaal met de Z21 van Roco. De bediening gaat nu eenvoudig met de iPad of iPhone.
Via de PC (Windows) kan alles ingesteld worden.

N.B. De foto's en het filmpje zijn van augustus 2019

baan 3

Het spoor langs het geouw diende ervoor om de transformatoren in het gebouw te krijgen.
Tijdens de bouw van deze gebouwen (1915) was er geen weg. Alles moest toen per spoor aangevoerd worden, of via de (bevroren) rivier met boten of sleden over het ijs.
De weg van Kiruna naar Narvik werd pas rond 1984 aangelegd.
Het stukje rails langs het gebouw is vandaag de dag weggehaald. Ook het hek rond het gebouw is nu weg, omdat het gebouw nu geen dienst meer doet.

1930

Zo was het in 1930,

1959

en zo in 1959,

tornetrask

en zo in 2019.

baan 3

De seinpalen zijn naar Zweeds model zelfgemaakt. Hier staan wat extra lantaarnpalen.
Het gebouwtje dat schuin links staat bestaat niet meer.
Behalve het transformatorgebouw bestaat alleen nog het woonhuis en de schuur met de twee groene en zwarte middelste deur (zie bovendste foto).

baan 3

De boerderij en de smitse, beide links, zijn fantasie.

baan 3

Spoorbrug (naar het echte voorbeeld), een woonhuis (fantasie) en onze kampeerplek langs een rivier.

kiruna

Blokhut met BBQ (fantasie)

kiruna

kiruna

Vervallen fabrieksgebouw (fantasie) met schroot.

kiruna

Silo met transportband voor transport van de pellets.
(het ijzererts wordt gemalen en met een chemisch proces gebakken tot knikkers, die pellets genoemd worden)

kiruna

kiruna

Kiruna berg en pellets fabriek in aanbouw

erts laden

Zo ziet het erts laadstation er in het echt uit. De pellets (ijzererts korrels) worden met een transportband naar de silo's gevoerd.

De ertstrein rijdt langzaam door het laadstation om de wagons te vullen (68 wagons vullen duurt ongeveer 20 minuten).

Dit wordt dus op het linker gedeelte van mijn baan nagebouwd.
De transportband staat op mijn baan evenwijdig aan het spoor, vanwege de beperkte ruimte.