Onze motorgeschiedenisVanaf mijn 18e rijd ik motor. De eerste was een Puch 175 SVS
van omstreeks 1953 (onderstaande foto). Vanwege een gebroken krukas is
die in Duitsland verkocht aan een oudijzerhandelaar. klik voor grotere afbeeldingen en beschrijvingenDaarna mocht ik de motor van mijn vader oprijden. Dat was een Puch 125SL van 1952. Deze is gesneuveld tegen een auto die geen voorrang verleende. Dat was in 1967. Mijn vader rond 1924 op zijn Ariel!! (op de achtergrond de oude Moerdijkbrug). één cylynder en 3 typen paralleltwins Het zou tot 1982 duren voordat ik weer op de motor zou zitten. Een moderne jap, een Yamaha XV750 SE. De kindertjes waren groot, dus het kon weer. Samen op deze motor gingen we kamperen, tentje achterop (koken deden we niet, alleen ontbijt). Inge haalde zelf ook haar rijbewijs, en samen gingen we op pad (ook kamperen), zij op haar eigen Yamaha XV535. In 1989 kwam het er dan toch van. Een echte Harley-Davidson FLSTC van 1988 (Heritage Classic).
Lange armen tijdens tegenwind op de XV535 brachten ertoe, dat er een XV750 Virago kwam, met windscherm. Het echte motorgevoel krijg je echter op deze: Een burger uitvoering van een WL45, van 1942. Op het duo zadel
zit een schapenvacht. Bijna twee jaar (1996-1997) hebben we een Suzuki GSX 1100E met Russisch zijspan (Jupiter) gehad. De auto (Citroën GSA) was naar de sloop gebracht. Dan maar een pekelbak erbij voor de winter. Inge ging ermee boodschappen doen, ikzelf naar het werk, zelfs met strenge vorst (-18 graden C), echt een scheurbak voor dagelijks gebruik. De Harley-Davidson FLSTC zag er zo uit, origineel zoals hij in de folder stond. In 2004 kwam er een Harley-Davidson FLHTI Electra Glide Standard met Lak zijspan. De smaak van zijspanrijden was niet verdwenen. De Yamaha Virago hadden we hierop ingeruild. Wij beiden reden op deze combinatie. Super!
In 2009 kwam er een solo motor bij voor Inge. Het werd een Sportster XL883R met zijn nostalgische look. Deze motor heeft het uiterlijk van de bekende racer XR750 van 1970, maar nu uiteraard met de nieuwste technieken. De leren tassen hebben de afbeelding van de motor zelf. In april 2014 hebben we de WL45 van 1942 (liberator) verkocht en een XL1200 Sportster gekocht (stom, stom, stom).
In 2018 heeft Inge haar Sportster XL883R verkocht. Na 30 jaar motorrijden (vanaf haar 40e t/m haar 70e) was het genoeg voor haar. Zij voelde zich niet zo zeker meer op een motor. In 2018 blijven er dus de zijspancombinatie en de Heritage over. In 2021 heb ik een oude Shovel van 1979 aangeschaft. Er is al heel wat aan gerestaureerd. Maar het ziet er wel leuk uit en rijdt perfect.
De Heritage is in 2023 verkocht. Het gewicht (350 kg) ging steeds meer een rol spelen. Veel informatie over Harley-Davidson en andere Amerikaanse motormerken vind je op de pagina Harley-Davidson. In 2023 heb ik mij in een Engels avontuur gestort. Een Royal Enfield van 1953, 350 cc, model G. Een opknapper! |